Abgeschlossene Forschungsprojekte

Ökodörfer als gelebte Utopien
Förderzeitraum: 08/2000-07/2021
Gefördert von der Forschungs- und Entwicklungsförderung an der Hochschule Fulda 2020

Projektleitung & Fallstudie Deutschland: Prof. Dr. Eva Gerharz, Hochschule Fulda
Kooperationspartnerin & Fallstudie zu Südafrika: Dr. Antje Daniel, Institut für Internationale Entwicklung Universität Wien

Angesichts vielfältiger Bedrohungsszenarien, in denen sich ökologische Katastrophen und Naturzerstörungen ebenso wie der Pandemie oder autoritäre Tendenzen vielfach ineinander verschränken, werden Ökodörfer als gelebte Utopie zum Hoffnungsort und Pionier einer alternativen, demokratischen Zukunft. Ökodörfer bieten ein Experimentierfeld für nachhaltige(re) Lebensweisen, solidarische(re) Ökonomie und/oder stellen konsensbasierte und direktdemokratische oder konsensbasierte Entscheidungen. Inwieweit und welche Prozesse der Transformation können Ökodörfer damit anstoßen? Das Forschungsprojekt möchte die individuellen und kollektiven Utopien der Mitglieder der Ökodörfer erforschen und insbesondere die Umsetzung als soziale und politische Praxis im hier und jetzt ("prefigurative politics") beleuchten. Mit dem Fokus auf Strategien der Umsetzung der Imagination sowie auf ihrem gesellschaftlichen und politischen Anschluss soll das Projekt mithilfe einer praxiologischen Prozesse sozialen Wandels in konkreten gesellschaftlichen Zusammenhängen untersuchen. Den empirischen Kern bilden Fallstudien in Südafrika und Deutschland, welche mithilfe vergleichende ethnographischer Methoden durchgeführt werden sollen. Mit dem Nord-Süd-Vergleich soll überdies ein innovativer Beitrag zur Weiterentwicklung qualitativer, dichter Methoden geleistet werden. Das Projekt sucht damit Antworten auf aktuelle Fragen bezüglich der Zukunft von Demokratie und Klimagerechtigkeit und entwickelt neue Erkenntnisse über politische, soziale und ökologische Transformationsprozesse.


Summer School “Spaces for Future: Processes of Rural & Urban Transformation in Southern Africa”
Förderzeitraum: 2000-2022
Förderung: Volkswagenstiftung

(zusammen mit K. Rüther, Universität Wien, R. Gronemeyer & J. Metzger, Universität Gießen Gießen; L. Mwewa, Dr. Lameck Mwewa Windhock).

Societies in Southern Africa are in the process of a major transition from rural to urban-based societies (Bickford-Smith 2016; Pieterse/Parnell 2014). These developments increase the already existing challenges in the provision of urban infrastructure, transportation, social services and housing. The situation furthermore raises questions with regard to the development of social and spatial inequalities that follow in the wake of the expansion of urban centers (Pieterse/Parnell 2014; Obrist et al. 2013; Myers 2011).
Moreover, land reforms to overcome the strains of apartheid and colonialism and to address its spatial structures of inequality remain one of the most pressing issues in Southern Africa. The land question in Southern Africa cannot be reduced to agrarian change or production (du Toit 2018) as it is politically re-formulated as a question of belonging, citizenship and indigeneity (Koot/Hitchcock/Gressier 2019). The unresolved land question in rural and urban spaces in Southern Africa significantly has an impact on societies' capacities for cohesion or severe social conflict (e.g. Melber 2019; Aliber/Cousins 2013; Sapignoli/Hitchcock 2013; Anseeuv/Alden 2010).
The summer school Spaces for Future: Processes of Rural and Urban Transformation in Southern Africa will be held on 21st to 25th of February, 2022. Spaces for Future is a joint project by Justus-Liebig-University Gießen, the Namibia University of Science and Technology (NUST) and University of Vienna, funded by the VolkswagenStiftung.
The  summer school’s goal is to offer an interdisciplinary space for researchers coming from the humanities, social sciences and natural sciences in order to discuss the  future aspiration to transform rural-urban relations in Southern Africa with a particular focus on the impact of migration and climate change.
While research mostly either focuses on rural or urban challenges, the summer school seeks to combine rural and urban studies for a new understanding by highlighting the connectivity, linkages, and circulation processes between urban and rural transformation and future aspiration from a Southern perspective and how they have become ingrained in Southern African societies in history and over longer time periods.
The summer school also seeks to include a perspective on the agents of transformation (social movements and civil society) and their social, cultural  political mobility, as they are developing imaginations for the future and offering guidance on how to cope with emerging challenges.
Besides addressing a relevant societal issue, the summer school's aim is to make a contribution to the further qualification of young researchers from Africa.